Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

BANYAKKAN BERIBADAT DI BULAN RAMADHAN..  

Sunday, August 30, 2009

Sesiapa sahaja yang mengambil peluang di bulan Ramadan dengan syarat dia beriman dan patuh kepada perintah Allah SWT serta mengharapkan ganjaran pahala dan keredhoan Allah SWT insya’Allah, dosa-dosanya yang terdahulu akan diampunkan oleh Allah. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w, mafhumnya

Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Barangsiapa melakukan ibadah Ramadhan karana iman dan mengharap redho-Nya, maka diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu." (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Perbanyakkanlah beribadat di bulan Ramadan ini dengan bersedekah kepada fakir miskin, menunaikan zakat, menjamu orang untuk berbuka puasa, dan kalau mampu mengerjakan umrah.

Menjamu orang berbuka puasa dan mengerjakan umrah di bulan Ramadan sangat besar pahalanya, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w, mafhumnya;

”Apabila tiba bulan Ramadan, maka berumrahlah engkau, sesungguhnya umrah pada bulan tersebut (pahalanya) sebanding dengan (pahala) haji. (Hadis Riwayat Muslim)”

”Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berbuka puasa maka dia memperoleh pahala orang yang berbuka itu, dan pahala bagi yang (menerima makanan) berpuasa tidak dikurangi sedikitpun. (Hadis Riwayat Tirmidzi)”

Peluang untuk mendapat ganjaran pahala dan mendapat keampunan Allah SWT di bulan Ramadan sangat jelas, alangkah ruginya jika kita mengabaikan peluang tersebut.

Sumber dari : Darulsyifa online (Kuliah Dr. Haron Din)

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09