Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

MINDA POSITIF.....HPA  

Saturday, November 21, 2009




Fikiran negatif adalah sangkaan buruk pada orang lain, pada apa yang mereka lakukan, pencapaian mereka dan sikap mereka. Fikiran negatif ada pada orang yang suka mengomplen, suka mengata dan suka bercakap hal-hal buruk oran.

Elak untuk berfikiran negatif. Elak untuk beremosi negatif seperti marah, geram, dendam, sakit hati, tertekan atau tak puas hati sebab kesannya amat teruk.

Emosi-emosi ni semua jika digabung dengan fikiran negatif akan membuat kita bertemu dengan situasi-situasi negatif dan orang-orang negatif yang akhirnya membuat kita bertemu dengan pelbagai masalah yang tak ada hentinya. Mungkin juga kita akan ditemukan dengan kegagalan-kegagalan yang tidak berkesudahan.

Kita tak nak macam tu..kita nak mencapai kejayaan dalam hidup, bukan permasalahan.

Fikiran negatif kerjanya memusnahkan – memusnahkan usaha-usaha kita, kerajinan kita dan kejayaan-kejayaan kita sama ada kejayaan besar atau kejayaan kecil yang kita dah bina. Ada orang yang dah berjaya, kejayaannya hilang musnah sedikit demi sedikit sebab dia berfikiran negatif simply dengan beremosi negatif. Hidupnya pula dilanda masalah-masalah yang tak berhenti munculnya.

Kita sebagai manusia sangat beremosi memang mudah dihinggapi emosi-emosi negatif sebab orang disekeliling kita ramai yang macam tu. Kita mudah untuk terperangkap dengan emosi-emosi negatif. Sebab itulah kita mesti bijak kawal emosi, berushaa kekalkan rasa gembira, berusaha membuat diri kita ‘feel good’ sepanjang hari supaya kita ditemukan dengan situasi-situasi menggembirakan seperti yang kita mahukan selama ini.

Bila kita gembira sentiasa, kita akan mudah mencapai apa yang kita hajatkan. Jadi, berusahalah menggembirakan diri sendiri.

Kekalkan keseronokan bekerja, kekalkan rasa bahagia di dalam hati kita, kekalkan rasa bersyukur pada Allah Yang Maha Esa, nikmati rasa cinta yang mekar berbunga di sanubari kita supaya kita terhindar dari emosi-emosi negatif.Pada para penggerak dan aktivis HPA di ingatkan supaya kikis sifat negatif ini.Penuhi diri anda dan waktu anda dengan penuh kesungguhan gerakerja HPA agar dapat bias positive serta ketakwaan pada Allah sepanjang kehidupan yang singkat ini....Wasalamu..

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


RAHSIA LIMA JARI ANDA.....  

Friday, November 20, 2009



Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima. Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu janganlah sesekali anda abaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah “Melentur buluh biarlah daripada rebungnya”. Kegagalan dalam mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

Rahsia 5 jari - renung2kanlah...

Rahsia 5 jari - renung2kanlah...

Naikkan pula dari anda yang kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira..pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini kita akan sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa sahajalah yang akan membantu kita menunjukkan jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya
sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakan anda akan pada waktu itu?

Nah..sekarang anda naikkanlah pula jari ketiga, Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya. Zaman remaja telah pun meninggalkan kita tanpa dipinta. Namun begitu alam dewasa pula kian menjegah kehidupan kita. Pada peringkat umur 30-an ini seorang itu telahpun mempunyai status dan identiti dengan ekonomi diri yang bolehlah dikatakan kukuh serta mempunyai sebuah kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini begitu banyak “hantu-hantu pengacau” yang datang menggoda.. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak dalam diri sendiri, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi yang boleh wujud dalam diri anda jika anda gagal mengawal emosi ini dengan baik lantas anda terus masuk ke jerangkap NAFSU dan SYAITAN. Justeru itu amal dan ibadat haruslah dilipatgandakan!

Kita beralih pula pada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap SATU dan Esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahkan ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan membimbing yang kaya dengan idea bernas sambil tampil dengan minda yang hebat.


Akhir sekali, renung ibu jari anda. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. tugasnya adalah membenarkan sesuatu mentafsir pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa “cap jempol” atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman.Pada generasi palapis HPA bertanya pada yang lebih pengalaman... Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya mereka akan berkata “good” atau “yes” sambil menggenggam semua jari dan akan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

Akhir kalam dari sini, cubalah anda perhatikan kembali akan kelima-lima jari jemari anda itu. Renung dan fikirkanlah dalam-dalam. Dimanakah anda sekarang??Dengan HPA ini nyatakan 'PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA'

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


MALAYSIA KU....1 MALAYSIA  

Thursday, November 19, 2009


Janganlah kita bersekongkol dengan mereka terdahulu yang berusaha untuk membunuh Islam. Di atas kebenaran perkembangan sejarah agama Islam, bertindaklah dalam kapasiti anda sebagai seorang Muslimin. Walau sekecil mana sumbangan anda, ia pasti tetap diredhai Allah kerana membela agamanya.

SEAWAL TAHUN 1937 NAMA 'MALAYSIA' TELAH DISEBUT DALAM SEBUAH BUKU BERTAJUK,"MALAYSIA: A STUDY IN DIRECT AND INDIRECT RULE" YANG DIKARANG OLEH RUPERT EMERSON, NEW YORK,MC MILLAN (20 tahun sebelum merdeka dan sebelum Jepun menyerang tanah melayu). TAJUK BUKU INI ADA KAMI JUMPAI SEMASA SURFING.

Kita andaikan begini,kalaulah mereka dahulu (TAR and the gang) nak bincang kemerdekaan dan nama negara, sudah pasti selepas Jepun tewas tahun 1945 dan 12 tahun kemudian Malaya yang merdeka dan nama Malaysia ini hanya wujud pada tahun 1963,kombinasi saudara kita di Sabah dan Sarawak. Bukan kah begitu kefahaman kita selame ini??? Anehnya buku ini terhasil jauh lebih awal dari tarikh-tarikh ini.JADI persoalannya, NAMA NEGARA KITA MALAYSIA INI AGENDA SIAPA SEBENARNYA? US terlibat juge ke?



Tidak salah jika kami katakan bahawa sejarah Malaysia hari ini harus dibongkar sedaya yang boleh. Terlalu banyak kepincangan yang kita temui. Kesarjanaan kita bukanlah untuk mendabik dada mengatakan akulah pakar yang tahu semua sejarah bangsa. Yang amat mengetahui hanyalah Allah SWT sahaja. Jangan sampai kita dipersalahkan oleh anak cucu kita dikemudian hari kerana tidak berbuat apa-apa hari ini.

Terima kasih saudara 'dragsuperstar' diatas usaha pencarian saudara dan sumbangan gambar buku ini.

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


E.Q MINDA PASTIKAN ANDA DAPAT YANG ORI....  

Wednesday, November 18, 2009




HPA merupakan pengeluar dan pengedar produk E.Q.Minda, makanan kesihatan berasaskan madu yang disinergikan dengan 9 jenis herba dan makanan terbaik yang disebut didalam AlQuran dan sunnah Nabi S.A.W.

Pengenalan
E.Q Minda merupakan formulasi produk pemakanan kesihatan alami yang di adun berasaskan pemakanan sunnah yang disebut di dalam AlQuran dan hadith yang difokuskan bagi membantu perkembangan minda anak-anak. E.Q Minda juga dapat membantu mengurangkan stress atau tekanan.

Diantara khasiat tambahan E.Q Minda:

  • Untuk meningkatkan IQ pelajar;
  • Meningkatkan daya ingatan untuk orang berumur dan pelupa;
  • Untuk meningkatkan kecerdasan otak dan kecergasan badan;
  • Meningkatkan sistem antibodi
  • Melegakan batuk dan lelah. Amat baik untuk penghidap asma;
  • Mengatasi masalah keletihan dan mengantuk;
  • Meningkatkan tenaga dan menambah selera makan;
  • Menambahkan vitamin, mineral dan zat-zat makanan yang diperlukan badan

Selain itu, Islam telah lama mengajar kita tidak hanya mengambil pemakanan yang halal, tetapi halalan thaiyyiban (halal lagi baik). Kombinasi 2 elemen tersebut adalah dipercayai dapat melahirkan generasi yang bukan sekadar pintar tetapi mampu mengawal diri dan berakhlak dengan akhlak yang terpuji lagi mulia.

RAMUAN UTAMA PRODUK E.Q Minda

  • Madu Lebah (Honey)
  • Badam (Almond)
  • Habbatus Sauda’ (Black Seed)
  • Kacang Adas (Lentil)
  • Kurma (Dates)
  • Tin (Figs)
  • Kismis (Raisins)
  • Zaa’faran (Saffron)
  • Halia (Ginger)

PENJELASAN MENGENAI KHASIAT RAMUAN FORMULASI E.Q Minda

1. MADU LEBAH (HONEY)

Madu adalah pemakanan lengkap yang diturunkan bersama Al-Quran. Ia merupakan penyembuh utama dan amalan memakannya merupakan sunnah. Ia membekalkan tenaga serta nutrien-nutrien yang diperlukan oleh badan. Ia dapat menghilangkan keletihan serta membantu perkembangan minda dengan membekalkan nutrien-nutrien yang diperlukan untuk kecergasan dan kecerdasan, terutama semasa melaksanakan proses pembelajaran.

Firman Allah: " Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam - macam warnanya, di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan bagi manusia" Surah An - Nahl ayat 68 - 69

2. BADAM (ALMOND)

Badam juga membekalkan pelbagai vitamin dan mineral serat, protein, lemak yang sihat serta kandungan fitokimia tertentu untuk kemaslahatan manusia.

Satu hidangan khasiat badam (sebanyak 23 biji) mengandungi khasiat berikut:

35% daripada nilai keperluan harian anda atau Daily Value (DV) bagi antioxidant (vitamin E)
20% DV bagi magnesium
15% DV bagi phosphorus
13% DV bagi riboflavin
8% DV bagi kalsium
6% DV bagi iron dan zink
4% DV bagi asid folik dan niasin

3. HABBATUS SAUDA’ (BLACK SEED)

Habbatus Sauda’ atau Jintan Hitam telah disyorkan pengambilannya oleh Nabi Muhammad SAW dengan menjadikannya sebagai amalan harian. Pengambilannya memberi kesan ke atas sistem paru-paru, perut dan limpa. Ia dapat meningkatkan imuniti, merangsang tenaga, memudahkan penghadaman, tonik dan pelbagai lagi khasiatnya.

Sabda Rasulullah: "Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda' ini, kerana padanya terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali as - saam (mati)" Hadith Riwayat Hadith dan Muslim

Jintan Hitam Cegah H1N1

Sharjah, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) 13 Ogos - Jintan hitam atau lebih dikenali sebagai habbatus sauda dalam bahasa Arab dipercayai dapat mencegah jangkitan selsema babi atau influenza A (H1N1).
Menurut kajian yang disiarkan dalam sebuah majalah penyelidikan perubatan China, ia boleh digunakan dengan merendam herba tersebut dalam air suam dan airnya diminum pada waktu pagi.
Akhbar Al-Khaleej melaporkan, kajian tersebut telah menyebabkan penjualan jintan hitam meningkat sebanyak 50% di beberapa negara Asia dan Arab Saudi serta Mesir.
Minuman tersebut turut diedarkan kepada mereka yang sedang menunaikan umrah di Mekah dan Madinah. - Agensi
sumber: Utusan Malaysia 14 Ogos 2009

4. KACANG ADAS (LENTIL)

Adas merupakan sejenis makanan yang disebut dalam Al-Quran.

“Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: “Wahai Musa, kami tidak sabar (sudah jemu) dengan makanan yang semacam sahaja; maka pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya dikeluarkan bagi kami sebahagian dari apa yang tumbuh di bumi; dari sayur-sayurannya dan mentimunnya dan bawang putihnya dan adas (kacang dalnya) serta bawang merahnya.” Nabi musa menjawab: “Adakah kamu mahu menukar sesuatu yang kurang baik dengan meninggalkan yang lebih? Turunlah kamu ke Bandar kerana di sana kamu boleh dapati apa yang kamu minta itu”.” (Surah Al-Baqarah: 61).

Adas membekalkan protein yang tinggi selain fiber, vitamin B1 dan mineral.

5. KURMA (DATES)

Kurma merupakan makanan tradisi di kalangan negara-negara Arab dan umat Islam. Ia membekalkan tenaga segera, fiber dan pelbagai khasiat pemakanan yang diperlukan.

Firman Allah swt dalam surah Maryam: Ayat 25-26. "Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu"

6. TIN (FIGS)

Dalam Al-Quran, Allah telah menyebut mengenai buah tin disamping buah zaitun dalam surah At-Tiin. Buah tin (ara) merupakan sumber flavanoid dan polifenol yang baik. Ia juga mengandungi kandungan antioksidan dan fiber yang tinggi. Ia dapat mengatasi masalah penghadaman dan ancaman radikal bebas serta melambatkan penuaan selain meminimakan stress (tekanan) di kalangan pelajar.

7. KISMIS (RAISINS)

Kismis merupakan makanan yang disyorkan oleh ulama’-ulama’ perubatan Islam. Ia dapat membantu mengekalkan ingatan terutama bagi pelajar yang memerlukan ingatan yang tinggi seperti pelajar tahfiz dan undang-undang. Kismis juga dapat melindungi hati, memperbaiki sirkulasi, melawaskan pembuangan air besar dan melawan bakteria mulut.

Dalam Tibb An-Nabawi menyebut hadis yang bermaksud: " Sebaik - baik makanan ialah buah zabib (kismis). Ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut"

8. ZAA’RAFAN (SAFFRON)

Zaa’rafan merupakan sejenis rempah yang didapati daripada pokok saffron crocus. Ia mengadungi lebih daripada 150 bahan meruap dan beraroma. Ia digunakan sebagai pewarna makanan, konfektineri dan dalam minuman. Khasiat perubatannya adalah antikarsinogenik, anti-mutegenik, immunomodulating dan kandungan antioksidan. Ia juga dijadikan dakwat bagi menulis ayat-ayat Al-Quran bagi kaedah rawatan pinggan putih.

Sayidina Ali pernah menyatakan: " Sesiapa mengambil sebahagian za'faran dan su' di satu bahagian dicampur dengan madu, diminum sebanyak dua sudu pada setiap hari, maka ia dikagumi tentang ingatannya, sehingga dituduh melakukan sihir "

9. HALIA (GINGER)

Menurut Al-Quran, halia merupakan sejenis minuman bagi para penghuni syurga. Ia digunakan dalam masakan serta mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Halia dapat merawat masalah angin dan mual, mengandungi antioksidan, bersifat karminatif (membuang angin) serta dapat merawat inflamasi (radangan), mengurangkan kolestrol dan merawat penyakit hati.
Banyak sungguh kelebihan permakanan SUNNAH ini dan pastikan anda dapat produk ini di cawangan HPA berhampiran anda....Wassalamu....

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


PEGAGA...CENTELLA ASIATICA...  

Tuesday, November 17, 2009





Khasiat Pegaga



PEGAGA atau nama saintifiknya Centella asiatica adalah tumbuhan ubatan yang mudah dikenali, di temui dan tumbuh liar di kawasan luar bandar.

Ia merupakan tumbuhan herba yang menjalar, tumbuh di tempat lembap dan redup.
Terdapat pelbagai jenis pegaga yang boleh didapati di pasar seperti pegaga nyonya yang berdaun kecil, pegaga berdaun lebar, kelantan, renek dan salad.

Dahulu pegaga hanya dimakan oleh penduduk kampung justeru kegunaannya juga amat terhad.

Selain untuk tujuan perubatan, pegaga biasanya dibuat ulam atau dimasak untuk dijadikan gulai.
Masyarakat melayu selalunya menjadikan pegaga sebagai ulam bersama sambal dan nasi.

Di Sri Lanka pula pegaga dijadikan bubur dan diberikan pada kanak-kanak pra sekolah untuk menghalang kekurangan nutrien.

Kini masyarakat semakin sedar tentang khasiat pegaga dan tumbuhan berkenaan makin mendapat sambutan hangat di kalangan pengguna.

Semua jenis pegaga mempunyai zat makanan seperti protein, gentian, zat besi, vitamain A dan C.

Pegaga diketahui berkhasiat bagi menyegarkan badan, merawat pitam, mengurangkan berat badan, awt muda, rawatan lepas bersalin, meningkatkan kecergasan minda, menambahkan kekuatan fizikal, melancarkan suara, merawat penyakit nyayuk, mengawal keguguran rambut dan melicin dan menyihatkan kulit.
Dalam perubatan tradisional pula, pegaga dapat mengubati luka atau ulser kulit, menyembuh- kan demam, melancarkan peredaran darah dan sebagainya. Minum tonik pegaga pula boleh menghalang proses penuaan.

Pegaga juga dipercayai berupaya melambatkan kulit kedut, menyembuhkan ulser perut atau usus dan penyakit kusta.
Biasanya pegaga diambil secara segar sebagaiulaman, minuman untuk menyejukkan badan dan tonik untuk kecergasan otak.

Pengambilan pegaga secara segar memerlukan bekalan bahan mentah yang berterusan.

Justeru alternatif terbaik adalah dengan menghasilkan pelbagai produk proses daripada pegaga yang mempunyai kualiti tinggi dan boleh disimpan dalam satu tempoh yang lama.

Produk-produk ini boleh dinikmati pada setiap masa oleh semua golongan masyarakat.

Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di Institusi Penyelididkan dan Pembangunan Pertanian Malaysia (MARDI), Faridah Hussin telah berjaya menghasilkan minuman pegaga yang terdiri daripada empat jenis minuman pegaga iaitu minuman pegaga, minuman pegaga halia, minuman pegaga madu dan minuman pegaga halia madu.

Beliau telah berjaya membangunkan suatu teknologi praperlakuan ke atas pegaga dengan menggunakan larutan garam pada peratus yang amat rendah.

Peratusan ini telah berjaya menstabilkan klorofil yang amat sensitif kepada pemprosesan dan penyimpanan kerana ia akan berubah warna daripada hijau kepada hijau keperangan.

Dalam penghasilkan produk-produk ini, pegaga segar dikisar begitu saja atau ditambah halia pada peratus yang telah ditetapkan dan dicampur dengan sedikit larutan garam.

Kemudian pegaga akan ditapis dan ekstrak jus akan dicampurkan dengan madu, asid sitrik, penstabil makanan semulajadi dan ditambah dengan air sehingga ke isi padu yang ditetapkan.
HPA sediakan pelbagai produk dengan asas pegaga....Anda boleh dapat di semua cawangan HPA ...H.B....Kordial Pegaga...Sabun Pegaga...Kordial Evergreen Centella...Teh HerbaPegaga... Teh Asiatica...dan lain lain nya yang asas Pegaga...Jangan malu bertanya di kaunter HPA terdekat ANDA....

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


RAJA KENA KAPOORR  

Monday, November 16, 2009




Al-kisahnya, pada zaman dahulu kala, seorang Raja yang takut bini, telah memerintahkan sekelian rakyatnya, LELAKI sahaja, berkumpul di suatu tempat seumpama stadium zaman sekarang.

Titah Raja: Wahai sekelian rakyat beta, sesiapa yang takut bini, semua berkumpul di sebelah kanan beta. Dan, sebaliknya, di sebelah kiri beta.

Maka, tanpa berlengah kesemua yang hadir berkejaran ke sebelah kanan Baginda, kecuali seorang sambil memeluk sebatang tiang.

Titah Raja (dalam hati): Hari ini aku dapat ilmu tak takut bini.
Titah Raja: Wahai saudara, kemari mengadap beta.

Lelaki: Tuanku lah ke mari ke tempat patik.

Titah Raja: Eh! Kamu lah kemari.

Lelaki: Tuanku lah kemari.

Titah Raja: Heh! Aku Raja kamu. Kamu kemari.

Lelaki: Tuanku lah kemari.

Titah Raja (dalam hati): Tak pa, ilmu punya pasal aku pergi.
Lalu Baginda pun mencemar duli ke tempat lelaki tadi. Sesampai sahaja di tempat lelaki tadi, Baginda pun bertanya.

Titah Raja: Apakah rahsia sebenar kamu, tidak takut bini ?

Lelaki: Sebenarnya tuanku, patik lah orang yang paling takut pada bini.

Titah Raja: Kan tadi Beta telah arahkan, sesiapa yang takut bini ke sebelah kanan Beta. Kenapa kamu tidak menurut perintah Beta ?

Lelaki: Sebenarnya tuanku, ISTERI patik telah berpesan kepada patik supaya,Tunggu ditiang ini dan jangan ke mana-mana sehingga dia datang.
Ini crita sahaja....yang syok kita....yang kena raja...yang tak faham depa...yang pasti bukan kita...HPA BOLEHHH....

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


ISU MAKANAN HALAL...  

Sunday, November 15, 2009




Soal halal haram makanan untuk orang Islam menjadi isu yang semakin diperkatakan. Atas kesedaran itu Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) membangunkan konsep Muslim Friendly Organization Award (MFO) bagi menjamin tahap halal dan peningkatan ekonomi masyarakat Islam. Penolong Pengarang Berita, Berita Minggu, AZRAN JAFFAR menemui Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan untuk menerangkan lebih lanjut perkara ini.

Mudah diperguna MFO dibangunkan bagi menjadikan organisasi perniagaan mempunyai formula baik kepada orang Islam tidak kira sama ada mereka pengguna/pelanggan atau pembekal. Juga organisasi yang terbuka serta peka kepada masyarakat Islam. Fokus kita adalah organisasi bukan Islam seperti pengusaha restoran, yang mendapat sijil halal, tetapi kebanyakan pelanggannya terdiri daripada orang Islam. Selain itu, kita juga hendak memberikan keuntungan ekonomi kepada masyarakat Islam.

Contohnya kalau kita makan di hotel. Kebanyakan hotel diiktiraf sebagai halal, walaupun sebenarnya tidak sepenuhnya halal kerana ia turut menyediakan arak dan apa yang dikira, selain arak semua yang ada di situ halal. Orang Islam turut mengadakan majlis di hotel seperti perkahwinan dan majlis makan malam persatuan atau syarikat.

Bagaimanapun, daripada berbelas ribu ringgit yang dibelanjakan oleh orang Islam untuk majlis di hotel berkenaan, apakah keuntungan yang diberikan kepada orang Islam lain. Dari segi makanan memang tak ada masalah kerana ia halal. Tetapi, adakah bekalan bahan makanan untuk majlis itu diambil oleh pemilik hotel berkenaan dari orang Islam? Keadaan sebegini menyebabkan orang Islam terus berada dalam perangkap ekonomi. Kerana mereka tidak ambil (bekalan) dari orang Islam jadi tidak ada manfaat kepada orang Islam selain makan.

Dalam soal formula baik kepada orang Islam apa yang ditekankan MFO adalah organisasi yang terbuka serta sensitif kepada orang Islam. Sebagai contoh, situasi dalam sebuah pasar raya besar. Pada masa dulu ia ada bahagian yang menjual makanan berasaskan babi di premisnya. Disebabkan ada nasihat serta perbincangan dengan pihak kita, dia buat satu kawasan khas di luar pasarayanya, macam satu kedai asing.

Ada hotel tiada surau

Organisasi ini ada nilai MFO yang mana ada simpati, dia sensitif dan membuat mengikut apa yang kita perlu – tidak lagi menempatkan pekerja Islam di sana, juga di bahagian yang menjual arak. Dalam hal ini, apa yang kita boleh katakan, orang Islam akan memberikan mereka perniagaan, tetapi dengan syarat mereka juga menghormati keperluan kita, seperti menyediakan surau. Kalau kita lihat, sesetengah hotel, surau pun tak ada tetapi ia menyediakan bufet buka puasa pada Ramadan dan yang penuh adalah orang Islam. Tidak munasabah tempat yang dikunjungi orang Islam tidak disediakan kemudahan seperti itu.

Macam sesetengah restoran, pembekal Islam nak masuk dalam perniagaan mereka pun susah. Itu sebabnya peniaga Islam tidak maju. Kita mahukan organisasi yang prihatin. Bagi pelanggan Islam, jika tidak ada satu konsep seperti MFO ini, yang membolehkan mereka datang makan, mungkin nasib pembekal Islam tidak terbela malahan nasib mereka juga. Sebagai contoh, ada sejenis mi yang dibuat oleh orang Islam yang kualitinya bagus tetapi tidak tahan lama kerana tidak dicampur dengan bahan pengawet.

Bagaimanapun ada mi yang dihasilkan pengusaha lain yang tahan lama kerana dicampur pengawet. Disebabkan itu dia boleh buat banyak dan kosnya kurang. Mi yang tidak ada bahan pengawet kosnya mahal. Bagi pengusaha restoran, dia nak cari mi yang tahan, tetapi sebagai pengguna kita tak mahukan yang begini. Kita mahukan yang sedap tetapi tidak ada bahan pengawet, dan halal.

Panel Syariah

Kita harapkan dengan adanya MFO orang Islam akan dapat membabitkan diri dalam sesebuah organisasi. Sebagai contoh, ada sebuah buku panduan mengenai tempat makanan halal tetapi 95 peratus dimiliki oleh bukan Islam. Satu contoh lain, Pak Arab yang datang ke sini, bila tiba waktu makan dan tengok ada banyak restoran, contohnya yang jual nasi ayam, tetapi disediakan oleh bukan Islam. Masalahnya, bukan sebab Islam tak Islam, tetapi sebagai pengguna kita tak mahu tertipu. Apabila pergi, tengok halal dan kita makan. Kalau halal, halallah, tetapi berapa banyak restoran yang dahulunya halal, lepas tu dah tak halal.

Jadi dengan MFO ini kita harapkan organisai ini wujudkan panel syariah atau Lembaga Pengarahnya ada seorang dua orang Islam yang boleh memerhatikan perkara halal haram, seperti polisi pembelian. Syarikat besar mungkin dia lebih prihatin kerana tidak mahu perniagaan mereka terjejas. Dalam satu kajian yang dibuat oleh Jakim terhadap 58 buah kedai, hanya tiga kedai yang mendapat bekalan di tempat yang disahkan halal. Tidakkah pengguna berasa ditipu? Ada restoran yang mempunyai banyak produk makanan tetapi tidak satu pun bekalannya datang dari orang Islam, tetapi pelanggannya adalah orang Islam.

Di PPIM kita hendak perkara ini ditekankan dan dijadikan realiti supaya ada pembabitan orang Islam dalam pelbagai aspek. Bukan setakat makanan itu saja halal, juga harus memberi keuntungan kewangan dan ekonomi kepada orang Islam. Dengan adanya MFO ini, orang Islam yang datang ke sesebuah restoran itu misalnya akan puas hati kerana faham premis itu sensitif terhadap keperluan orang Islam, yang faham, tidak menipu dan ambil senang kerana kita ada pasukan audit yang akan memantau. Apa yang kita hendakkan ialah pembabitan orang Islam di mana yang mungkin dalam sesebuah organisasi itu. Sebagai contoh, di sesebuah restoran pemantaunya mungkin bilal atau siak yang ada di kawasan itu. Dia akan datang memantau mengikut kesesuaiannya dan berdasarkan garis panduan yang kita beri. Sebagai contoh, ada sejenis sos, dengan tulisan jawi pada botolnya, dengan warna hijaunya, ada logo halal lagi, orang mungkin sangka ia memang halal, tetapi ia bukan buatan di sini, cuma dipek di sini. Jadi penipuan itu ada di mana-mana. Sedangkan orang yang berjaga kena tipu apa lagi orang yang tak tahu, yang tak faham. Perkara ini yang kita harus peka.

Juga, dalam perniagaan apa yang orang Islam boleh berjaya? Kita ambil contoh gerai tomyam. Ada 14,000 peniaga di Kuala Lumpur, tetapi yang kaya siapa? Pembekal sos, pembekal mee, dan perniagaan yang kita lakukan adalah untuk menghidupkan mereka. Kita akan berbalik kepada konsep Kapitalis dan inilah sistem yang berlaku.
Mingguan Malaysia,

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09