Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

BUKAN TEMPAT MAKAN MINUM ORANG ISLAM  

Saturday, October 24, 2009



Dalam sistem perniagaan masa kini, pemilik syarikat, restoran, kedai makan atau pemegang sahamnya yang terbanyak, belumlah tentu mereka itu sendiri yang terjun secara langsung menangani pengurusan syarikat, restoran atau kedai makan itu. Bahkan ada di antara para pemegang saham yang kurang tahu-menahu tentang perjalanan syarikat. Yang paling utama baginya hanyalah pulangan atau keuntungan sahaja.

Selain itu ada juga yang berurusan atau berkongsi dengan orang lain, seperti dengan orang bukan Islam.

Jadi, pemilikan orang-orang Islam terhadap sesebuah syarikat, restoran atau kedai makan jika hanya ditinjau daripada segi hak milik sahaja, belumlah boleh menjamin kehalalan makanan yang dihidang atau diproduksi itu. Pada hakikatnya kehalalan makanan bukanlah semata-mata berdasarkan kepada siapa pemilik restoran, malahan dasar utamanya ialah bertolak daripada bahan makanan yang dihidang itu sendiri, misalnya jika yang dihidang sate daging maka wajiblah daging itu berasal daripada binatang halal yang disembelih mengikut syara’. Kemudian adakah ia bercampur dengan bahan-bahan yang syubhah, seperti minyak binatang atau bahan-bahan najis?

Jika ianya jelas berasal daripada binatang halal, disembelih mengikut syara’ dan tidak bercampur dengan yang syubhah atau najis, maka hidangan di syarikat, restoran atau kedai makan itu adalah halal.

Akan tetapi jika ianya masih diragukan, apalagi diyakini tidak berasal daripada binatang halal, tidak disembelih atau bercampur dengan yang syubhah atau najis, seperti dimasak di tempat memasak babi atau dalam bekas yang najis, maka hidangan atau sajian di syarikat, restoran atau kedai makan itu adalah haram.

Jika pemilik dan pengurus sepenuhnya orang Islam, kita adalah disuruh tetap berprasangka baik terhadap sesama saudara seagama kita itu, tidak perlu ragu terhadap makanan dan minuman yang dihidangkannya, kecuali jika jelas dan nyata ada bukti-bukti lain yang makanan dan minuman itu tidak halal atau syubhah.

Jika pemilik dan pengurus sepenuhnya bukan orang Islam, maka ini sudah jelas makanan dan minuman yang dihidang itu boleh menjadi haram atau syubhah kerana orang bukan Islam itu tidak mengerti dan tidak mengenali apa itu halal atau haram dalam Islam.

Manakala jika pemilikan dan pengurusan itu dikongsi sama oleh orang Islam dan bukan Islam, maka makanan hidangannya juga boleh membawa kepada syubhah atau haram kerana dalam perkara ini timbullah kesamaran dan ketidak pastian akibat percampuran dan perkongsian itu, memandangkan bahawa kedua-dua pihak adalah sama-sama berkuasa dan berpengaruh ke atasnya.

Orang Islam tahu dan kenal apa itu halal dan haram, sedangkan orang bukan Islam pula sebaliknya. Orang Islam percaya dan sangat tamak kepada pahala daripada Allah, sedangkan orang bukan Islam tidak percaya dan tidak timbul sama sekali untuk mendapatkan pahala itu. Orang Islam, jika melanggar hukum Allah akan takut rugi serta takut akan diazab di akhirat, sedangkan orang bukan Islam tidak merasakan apa-apa. Tetapi kedua-duanya itu sama-sama berkuasa dan berpengaruh ke atas syarikat-syarikat, restoran-restoran atau kedai-kedai makan itu. Yang satu pihak masih terikat dengan hukum halal haram dan masih ingatkan janji Allah mengenai dengan Hari Akhirat atau kehidupan di akhirat, sementara yang satu lagi tidak merasa terikat dengan hukuman halal haram dan bahkan tidak terlintas atau terdetik walau sebesar habuk sekalipun mengenai kehidupan yang sedang menunggunya di akhirat itu.

Namun daripada segi pengaruh, kuasa dan peluang mereka tidaklah berbeza.

Ibarat dua nakhoda bagi sebuah kapal, masing-masing sama mahir dan sama-sama ada tauliah serta sama-sama ada budi bicara, peluang dan kuasa. Tidak diragukan kedua-duanya itu sama-sama mampu melakukan peranan masing-masing. Mereka tidak sunyi daripada mempunyai peluang, kuasa dan pengaruh untuk itu. Maka begitulah pula halnya dengan keadaan dua pemilik dan pengurus tadi, masing-masingnya mempunyai peluang, pengaruh dan kuasa untuk membawa ke mana jua syarikat, restoran atau kedai makan yang dikongsi itu mengikut cita rasa masing-masing. Pendeknya kerana kuasa dan pengaruh yang sama, mereka sama-sama pula mempunyai kesempatan untuk memenuhi cita rasa masing-masing, walaupun apa yang dilakukan oleh satu pihak itu tidak disukai oleh pihak yang lain.

Inilah hakikat yang ada, bahawa pengaruh dan kuasa itu adalah perkara yang paling menentukan.

Dalam pengertian lain, jika pemilik dan pengurus Islam, dengan kuasa dan pengaruh yang ada padanya sebagai pemilik dan pengurus boleh membawa dan memasukkan benda-benda yang baik atau halal, mengapa pula rakan kongsi milik dan pengurus yang bukan Islam yang juga sama-sama mempunyai kuasa dan pengaruh yang sama tidak boleh membawa dan memasukkan benda-benda yang haram dan najis? Yakni semua itu boleh dan harus sahaja berlaku tertakluk kepada adanya peluang-peluang bagi kedua belah pihak itu.

Jadi dalam kedudukan ini, semua perkara menjadi ‘bermasuk-masukan’, tiada siapa yang dapat menjamin boleh menentukannya dengan tepat sama ada halal atau haram, yakni halal dan haram itu boleh sahaja bercampur-campur, baik dengan disenghaja ataupun tidak, disedari ataupun tidak disedari.

Maka apabila keadaan begini wujud, kaedah syara’ pun menetapkan, sebagaimana dalam al-Asybah wa an-Naza’r oleh al-Imam as-Suyuthi begini:


Ertinya: "Apabila berhimpun yang halal dan yang haram, maka lebih kuat atau lebih mengatasilah yang haram."



As-Suyuthi telah memberikan banyak contoh, antaranya:


Ertinya: "Dan jikalau berlaku kesamaran binatang yang disembelih dengan bangkai binatang atau susu sapi dengan susu keldai atau air dengan air kencing, maka tidaklah harus (tidak halal) mempergunakannya walaupun sedikit."

Mengenai hukum kesamaran ini Baginda Sallallahu ‘alaihi wasallam telahpun menjelaskannya dalam hadis-hadis Baginda:

h_mj18.jpg (8661 bytes)

Maksudnya: "Tinggallah perkara-perkara yang membawa ragu-ragu kepadamu, (dan) ambillah apa-apa yang tidak meragukanmu."

(Hadis riwayat Nasa’i dan lain-lain)

Sabda Baginda lagi:

h_mj19.jpg (109953 bytes)

Maksudnya: "Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram juga jelas (terang) dan di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang kesamaran, yang tidak diketahui oleh kebanyakkan manusia, maka sesiapa memelihara (dirinya daripada) segala yang kesamaran, sesungguhnya dia telah memelihara bagi agamanya dan kehormatannya. Dan sesiapa yang jatuh ke dalam perkara kesamaran, jatuhlah dia ke dalam yang haram. Seperti seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, hampir sangat (ternakannya) makan di dalamnya. Ketahuilah bahawa bagi tiap-tiap raja ada kawasan larangan. Ketahuilah, bahawa larangan Allah ialah segala yang diharamkanNya. Ketahuilah, bahawa di dalam badan itu ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah seluruh badan, dan apabila ia rosak, rosaklah semuanya, ketahuilah, itulah dia hati."



(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)



Untuk menetukan sama ada sesebuah syarikat, restoran atau kedai makan itu munasabah atau wajar diletakkan label "Bukan Tempat Makan Minum Orang Islam’ akan tertakluk kepada keadaan perkongsian itu, dari segi jumlah pemegang saham dan jumlah nilai saham termasuk kuasa-kuasa yang mereka miliki bagi menentukan pengurusan yang selaras dengan kehendak-kehendak syara’.

Suatu hal yang patut menjadi perhitungan ialah, bahawa sesebuah syarikat pengeluar atau penyedia makanan yang dikongsi sama oleh orang Islam dan bukan Islam mungkin tidak serupa dengan sebuah syarikat yang sama fungsinya tetapi berlainan kuasanya berdasarkan besar atau kecil sesebuah syarikat itu.

Sebuah syarikat pengeluar atau penyedia makanan yang mempunyai pegawai-pegawai khusus yang terdiri daripada orang-orang Islam yang ditugaskan khas untuk mengawal atau mengendalikan kehalalan produk syarikat berkenaan, adalah tidak sama dengan syarikat pengeluar atau penyedia makanan yang tidak mempunyai pegawai-pegawai seperti yang disebutkan.

Jadi, keadaan sesebuah syarikat makanan serta cara-cara pengendalian dan juga kuasa-kuasanya akan turut menentukan sama ada wajar ditanda ‘Bukan Tempat Makan Minum Orang Islam’ atau sebaliknya.

Keadaan yang sama dilihat juga kepada restoran atau kedai makan, sama ada patut ditanda atau dilabel dengan label berkenaan itu, adalah akan turut bergantung kepada bagaimana bentuk dan syarat-syarat perkongsian di antara orang-orang Islam dengan orang-orang bukan Islam itu.

Oleh itu, semua persoalan ini hendaklah dilihat berdasarkan ‘kes’ demi ‘kes’ dengan menyediakn garis pandu mengapa ianya dilabelkan ‘Bukan Tempat Makan Minum Orang Islam’ atau sebaliknya adalah berdasarkan persyaratan-persyaratan mengikut hukum syara’. Jaminan atau ikrar oleh pemegang-pemegang saham Islam akan kehalalan sesuatu produk syarikatnya dapatlah dilihat sebagai sesuatu perkara yang positif.

Sumber : Mufti Brunei
(PERBAHASAN YANG PERNAH DI KETENGAHKAN OLEH PARA PENCINTA MAKANAN DAN MINUMAN YANG HALAL....HPA )

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


CRITA PENGEMIS....SYOK SENDIRI  

Friday, October 23, 2009


Seorang mahasiswa sedang asyik berbicara dengan seorang pengemis tua di
depan kampus UITM.

Mahasiswa : Sudah lama mengemis di sini pakcik?
Pengemis : Ya... lebih kurang sudah 8 tahun , nak
Mahasiswa : Wah, sudah lama juga ya pakcik..sehari biasanya
dapat berapa pakcik?
Pengemis : Paling sedikit RM50.00 nak ..
Mahasiswa : Banyak juga ya pakcik
Pengemis : Bolehlah nak, untuk keluarga...
Mahasiswa : Ehhhh.....keluarga ada di mana?
Pengemis : Anak pakcik semuanya ada 3 orang, yang pertama ada di Universiti Putra Malaysia di Selangor, yang kedua ada di Universiti Utara Malaysia di Kedah dan yang ketiga di Universiti Sains Malaysia di Penang... Mahasiswa : Subhanallah, hebat-hebat keluarga pakcik ni...boleh tahan juga yerrr.. Eh..Anak pakcik tu semuanya masih kuliah?
Pengemis : tak arrrrrr....semuanya mengemis seperti pakcik....

*Perrggghhhhhhhhh!!! hampehhhhhh*

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


JOM MAKAN KAT RCH...PASTI SYIOKKK  

Thursday, October 22, 2009



ERA MAKANAN ORGANIK YANG CUKUP MENCABAR!!!!!
ANDA MEMANG HEBAT KALAU SINGGAH KAT RCH (RADIX CHIKEN HOUSE) DAN TAK ORDER APA APA PUN UNTUK MAKAN......MARI CABAR SELERA ANDA KAT SINI;-.........

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


MUDARAT UBATAN MODEN..!!!!!!  




Ubat-ubat dadah hari ini tidak dapat lari dari kesan sampingan. Oleh itu, apabila anda bertemu dengan doktor di hospital atau klinik-klinik swasta, jangan lupa untuk mendapatkan maklumat secukupnya tentang ubat-ubat yang diberi oleh doktor. Tanya doktor tentang risiko yang berkaitan. Berikut antara soalan-soalan yang mesti anda tanya sebelum mengambil apa-apa ubat dari doktor:
1. kenapa anda diberi ubat tersebut?
2. bagaimana ubat tersebut bekerja untuk melawan penyakit anda?
3. adakah ubat itu mempuyai apa-apa kesan sampingan?
4. adakah ubat itu mempunyai komplikasi dengan ubatan lain, makanan atau suplemen yang anda ambil?
5. adakah mana-mana sumber semulajadi sebagai alternatif kepada ubat dadah tersebut?

Bagaimanapun, bukan semua soalan di atas boleh dijawab oleh semua doktor. Soalan nombor 4 misalnya mungkin sukar dijawab oleh doktor kerana terlalu banyak jenis makanan dan suplemen yang tidak terfikir olehnya. Soalan nombor 5 juga mungkin tidak dapat dijawab kerana sebahagian doktor tidak mensarankan kaedah perawatan lain seperti penggunaan herba dan homeopati dan sebahagiannya tidak mempunyai pengetahuan langsung tentang perubatan alternatif.

Malah bukan semua doktor dapat mendiagnos penyakit anda secara pasti walaupun setelah membuat pemeriksaan x-ray atau ujian imbasan. Di negara barat, sudah begitu banyak kes didapati ujian imbasan memberi maklumat yang salah tentang penyakit terutama seperti penyakit kanser. Ada pesakit yang diberi pembedahan sebagai pesakit kanser sebaliknya sel tumor tidak ditemui semasa menjalani pembedahan.

Ada beberapa laman web yang boleh memberikan maklumat tentang kesan-kesan sampingan dari jenis ubat-ubatan moden seperti di www.rxlist.com. Anda taip saja apa jenis ubat, anda akan dapatkan maklumat komposisi kimia dan dadah yang digunakan serta kesan sampingan dan komplikasi dengan ubat-ubat lain jika diambil bersama. Sesetengah ubat disertakan juga dengan amaran-amaran yang berkaitan.

Sebagai nasihat, pastikan anda memperolehi semua maklumat tentang ubat yang diberikan sebelum mengambilnya. Tersilap langkah, anda mungkin akan bergantung kepadanya seumur hidup anda. Oleh itu, sebelum membuat apa-apa keputusan, fikirkan jalan alternatif yang lebih selamat tanpa dadah. Dadah bukan sahaja narkotik seperti morfin, kokain, heroin atau marijuana yang diharamkan, tetapi ubat-ubat moden juga adalah dadah - cuma ia tidak diharamkan kerana untuk tujuan perubatan.Cari jalan keluar elak kan diri dari bergantung pada ubatan moden ini....terlalu banyak risiko nya dari manafaat...Mari bersama realitikan sistem Alamiah,Ilahiah dan Ilmiah konsep kesihatan HPA.....Wallahi...

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


TEMAN SEJATI-(SAHABAT HPA)  

Wednesday, October 21, 2009




Sahabat yang baik adalah sahabat yang juga baik perilakunya, kata-katanya, cemerlang pencapaiannya. Dia mengajak kepada kejayaan, berusaha menjadikan orang lain cemerlang sepertinya.

Pendek kata, sahabat yang baik adalah sahabat yang lebih pentingkan orang lain lebih dari dirinya sendiri. Tak nampak keburukan dalam sikapnya dan fikirannya. Biarlah kita bersahabat sebagai cara untuk kita beribadah kepada Allah, biarlah sahabat kita tu sikapnya membawa kita banyak mengingati akhirat.

Sahabat sejati adalah sahabat yang bermanfaat pada kita dan orang-orang disekeliling kita. Kita memerlukan seorang sahabat (ataupun ramai sahabat) dalam usaha kita mengejar kejayaan kerana sahabat dapat memberikan kita bantuan dalam bentuk idea, tenaga, dorongan dan panduan. Kejayaan Nabi Muhammad menyebarkan ajaran Islam di bumi Arab adalah kerana bantuan sahabat-sahabat Baginda.

Dalam mencari seorang sahabat sejati, kita akan berjumpa dengan ramai sahabat yang berperangai buruk. Sahabat sejati ni cuma ada satu dalam seribu. Mencari sahabat sejati satu cabaran, menjaga hati sahabat juga merupakan satu cabaran.

Tips bagaimana untuk menjaga persahabatan dan mengekalkan persahabatan:

1. Berikan sesuatu yang mendamaikan hatinya. Lakukan apa saja cara yang dibenarkan Islam untuk menggembirakan emosinya, termasuk le membelanja dia makan, hehe..sesuaikan dengan kemampuan.

2. Banyak melakukan kejutan-kejutan yang menggembirakan dirinya hingga membuat dia merasa terharu, sampai nangis-nangis gitu.

3. Selalu ucapkan terima kasih padanya, jadikan dia berharga dan penting dalam hidup Anda. Panjatkan rasa bersyukur pada Allah kerana dia hadir disamping Anda.

4. Berkongsi kedukaannya, kesedihannya dan berikan semangat padanya di kala dia sedang berduka.

5. Anggap dia ahli keluarga Anda sendiri, kenali mak dia, ayah dia dan orang-orang dalam keluarga besarnya.

6. Maafkan kesalahannya selalu, doakan kejayaannya selalu, doakan kesejahteraan dirinya selalu, biar kiat doakan dia beratus kali dalam sehari, bukan sekadar selepas sembahyang saja.

Dahulukan doa Anda dengan Surah Al-Fatihah dan dua ayat terakhir surah Al-Baqarah, moga cepat dimakbulkan Allah.

Apa yang kita doakan pada seseorang, itu yang akan berlaku dalam hidup kita, ibarat kita berdoa untuk diri kita juga. Kita doakan kejayaan seseorang, kita akan berjaya juga jadinya!

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


KFC- BAHAYA MAKANAN INI  

Monday, October 19, 2009



http://www.blogger.com/img/blank.gif
Puas saya mencari-cari di laman web apakah resepi rahsia yang digunakan untuk ayam goreng KFC yang popular dan mendapat sambutan di kalangan peminat-peminat ayam goreng di negara ini, akhirnya saya jumpa dokumen yang boleh dipercayai. Dokumen ini telah lama saya simpan di dalam hard disk saya sejak 2 tahun yang lalu, baru kali ini saya ingin dedahkan kepada pembaca sekelian. Ia juga atas permintaan seorang pembaca yang minta saya post artikel berkenaan makanan fast food ini. Dalam dokumen ini, ia menyatakan kali terakhir dikemaskini pada Mei 2007.

Apa yang saya perhatikan, resepi yang digunakan untuk ayam goreng adalah pelbagai, berbeza-beza mengikut jenis hidangan atau ianya boleh berubah mengikut keperluan semasa, kemungkinan jika kekurangan stok bahan-bahan, mereka juga akan bergantung kepada pembekal bahan mentah, menukar pilihan resepi yang lain dengan rasa tidak berubah. Resepi ini adalah formula standard yang disediakan di rangkaian restoran KFC di Amerika, kemungkinan ianya tidak banyak berbeza dengan resepi KFC di Malaysia.

Berikut kandungan yang tersenarai dalam Original Recipe Chicken:
Ayam segar direndam dengan: garam, sodium fosfat, monosodium glutamat
Disalut dengan: tepung gandum, natrium klorida, trikalsium fosfat (sebagai anti-pengerakan), susu kering tanpa lemak, putih telur yang dikeringkan, bahan perasa resepi rahsia Colonel Sanders, susu, gandum dan telur. Ini hanya resepi untuk ayam sahaja, belum lagi ditambah dengan minyak untuk menggoreng.

Untuk minyak masakan yang digunakan, berikut antara yang disenaraikan:
hydrogenated vegetable oil, hydrogenated soybean oil, minyak sayuran

Bahan rahsia Colonel Sanders masih tidak didedahkan oleh pihak KFC, dan ia tentu suatu yang pelik kerana mereka tidak perlu dedahkan di dalam senarai kandungan. Walau apapun bahan rahsia yang digunakan, pada pandangan saya, tidak hairan ayam KFC menjadi lebih 'sedap' kerana kandungan Monosodium Glutamat atau MSG-nya. Sebahagian pengusaha mee segera seperti Maggi dan Yeo's menggunakan istilah Mononatrium Glutamat, kerana Natrium dan Sodium adalah bahan kimia yang sama. Inilah rahsia sebenar di sebalik kelazatan ayam KFC, bukan kerana resepi rahsianya. Ayamnya direndam terlebih dahulu di dalam larutan MSG membuatkan rasa ayamnya begitu berbeza dan lebih 'sedap' dari ayam lain. Bahan rempah-ratus rahsia yang diyatakan kemungkinan hanya 'gimik' semata-mata untuk menarik pelanggan. Saya menyedari kandungan MSG di dalam ayam KFC sejak menemui dokumen ini, dan sejak itu tidak lagi mengunjungi restoran KFC.

MSG adalah bahan kimia bertoksik index glikemik tinggi yang boleh mendatangkan masalah obesiti. Ia merangsang deria rasa supaya kita menjadi ketagihan terhadap sensasi rasanya, memutuskan tabiat mengawal pemakanan kerana anda tidak akan terasa kenyang walaupun anda sudah makan dengan banyak.

Minyak hydrogenated pula adalah lemak trans yang merbahaya yang mengumpulkan plak-plak di dalam saluran darah dan boleh menyebabkan masalah jantung.

Walau apapun yang dinyatakan di atas, terpulang kepada anda. Jika masih tidak dapat meninggalkan makanan kegemaran anda ini, Nasihat saya berhenti serta jangan dekati makanan ini atau anda boleh teruskan memakannya tetapi mengambil risiko mendapat obesiti dan masalah jantung. Mungkin buat masa ini, anda tidak rasa apa-apa masalah, tetapi tunggu saja di kemudian hari - kerana proses pengumpulan plak boleh mengambil masa bertahun-tahun lamanya sebelum ia menyumbat saluran darah anda. Anda perlu memakan secara kerap dan banyak untuk mempercepatkan proses serangan jantung dan masalah obesiti!

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


KEJAYAAN MILIK BERSAMA.....HPA  







Pernah tak Anda terfikir, kenapa orang Barat ramai yang berjaya sedangkan mereka kebanyakannya bukan beragama Islam? Sebut saja nama-nama hebat seperti Edison, Napoleon Hill, Bill Gates, semua mereka mencapai tahap berjaya dalam bidang masing-masing.

Kenapa pula cuma sedikit orang Islam berjaya? Jika ada, boleh dikira berapa bilangannya sedangkan, umat Islam adalah umat terpilih dan mereka boleh minta apa saja yang mereka mahu melalui DOA, tapi kenapa cuma sedikit saja orang Islam yang benar-benar berjaya?

Dalam kalangan orang kita pun, cuma sedikit muslim yang benar-benar baik, berjaya dan cemerlang dalam bidangnya. Mengapa orang yang bukan Muslim, tak tahu pasal DOA dan tak tahu pasal keberkatan, dapat mencapai kejayaan dalam bidang mereka?

Semuanya disebabkan ILMU. Orang bukan Islam tahu apa yang kita orang Islam ni tak tahu. Mereka tahu perkara-perkara yang penting.

Selepas itu, mereka pastikan apa yang mereka mahu capai dan tak akan berganjak, tak akan berhenti berusaha selagi apa yang mereka matlamatkan tak tercapai.Mereka aplikasikan ilmu.

Kita? Asyik berubah matlamat. Hanya ILMU dan USAHA menjadi pembeza antara kejayaan orang Barat dengan orang kita.

Orang Barat sentiasa menggali ilmu, menemui pelbagai perkara baru melalui pengkajian dalam segenap aspek kehidupan - politik, ekonomi, sukan, kewangan, teknologi dan manusiawi. Seharusnya kita ikut jejak mereka, dalam masa yang sama kuat berdoa pada Allah, moga kita berjaya seperti mereka (mungkin hingga dapat mengatasi kejayaan mereka).

Terapkan dua faktor kejayaan mereka - ILMU dan USAHA. Aplikasikan ilmu ke dalam usaha. Mulai hari ini, tetapkan matlamat, gali banyak ilmu, kemudian rajinkan diri berusaha. Jadikan perkara lain hanya gangguan semata-mata.Mari kita pastikan diri kita tidak ketinggalan dari sudut pengetahuan bersama HPA. Siap sedia terokai setiap majlis ilmu dan ajak jaringan anda ka PBC,PIC,KPJ..KELAS MINGGUAN..DAN TEROKAI HPA CITY di Utara ini penuh ilmu untuk menafaat kejayaan anda dan kita bersama..Wasalammu..

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


RADIX PIZZA & KAWAN KAWAN BLOG  

Sunday, October 18, 2009


JGN MAREH KEKAWAN KU..KAWAN TERBILANG KERJA CEMERLANG.....
DOK POSING SAKAN MASA KAT RFC JUMPA KEKAWAN
DGN PJS ASERI HANAFIAH
AKTIVITI SIBUK DAH BERMULA.....NAK PICKUP BALIK LEPAS RAYA...SYOK JUMPA KEKAWAN DAN TUGASAN YANG PERLU DI SEGERAKAN .....MINGGU NI ADA PBC...SG.PETANI RFC & PENANG NAZA HOTEL...HEBAT DAN MESRA ALAM PARA PEMIMPIN HPA NI DAN SYIK NYE MAKAN PIZZA RADIX...BELI KAT RADIX PIZZA HOUSE...EMPAT KEPING TAK CUKUP!!!!!!!

AddThis Social Bookmark Button

Pautan pada catatan ini Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09