Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

AWAS!!! PARA PENGGEMAR TEH TARIK...  

Saturday, March 13, 2010



Teh Tarik Satu Untuk 100 Gram Kolesterol & Risiko Kencing Manis


Minuman popular di negara ini, siapa yang tak pernah minum teh tarik seumur hidup mereka? Mungkin sukar untuk mencari walau seorang di kalangan orang terdekat dengan kita! Ia sudah sinonim dengan 'kedai kopi, 'mamak stall', lepak-lepak, 'jom pekena....'. Kalau pergi ke kedai mamak atau gerai-gerai di tepi jalan, kemungkinan besar pilihan utama kita atau rakan-rakan adalah teh tarik. Jika ada yang mahu minuman sejuk, mereka pesan teh ais.
Teh tarik atau teh ais sama saja dari segi komplikasinya. Ia ditambah susu pekat manis sebagai pelazat minuman. Tanpa susu, ia tidak digelar teh tarik. Susu pekat manis ini mengandungi gula yang tinggi serta kolesterol tidak baik. Apabila meminumnya, biasanya tekak kita akan terasa seperti mempunyai kahak atau mukus. Bagi yang sudah biasa minum teh tarik, mungkin ia tidak terasa atau sudah lali dengan keadaan itu malah menganggap ia perkara biasa kesan meminum susu. Bagi saya yang sudah lama tidak minum, kadang-kadang nafsu tidak dapat dikawal. Sesekali saya minum lalu saya akan menyesal selepas itu kerana memesan teh tarik. Tekak terasa kesat seperti terdapat pepejal di dalam kerongkongan. Terpaksa pulang ke rumah dan minum sesudu madu lebah untuk melicinkan kembali tekak saya.
Setiap hari masyarakat Malaysia minum teh tarik atau minuman yang mengandungi susu. Kita lakukan rutin yang sama hampir seluruh hidup kita. Kanak-kanak sebelum ke sekolah diajar bersarapan dengan roti keju, mentega atau marjerin, nasi lemak, donat dan minum susu. Semuanya mengandungi kolesterol yang tinggi. Akhirnya, pada lingkungan umur 50-an, kita akan memiliki kadar kolesterol yang sama dengan kolesterol yang terdapat dalam beribu-ribu potongan daging. Tidak hairan penyakit jantung masih pembunuh nombor satu di Malaysia. Tiada jawapan lain yang lebih muktamad dari itu.
Pengeluar susu dari syarikat tempatan mahupun syarikat asing berterusan membuat iklan dan propaganda mengatakan susu itu baik untuk kesihatan. Malah perkataan Teh Tarik sudah dipopularkan pada label tin susu keluaran mereka - demi menggalakkan orang ramai minum teh tarik. Padahal tahap gula yang tinggi dalam susu pekat adalah sama dengan minuman berkarbonat! Apalah bezanya minuman berkarbonat dengan susu pekat manis? Kedua-duanya mengundang penyakit, malah susu membawa bersama kolesterol di samping gula.
Jika anda pernah berbual bersama atlit atau penyanyi - mereka akan cuba mengelak dari meminum susu kerana mereka tahu susu menyebabkan kehadiran mukus. Ia mengakibatkan para ahli sukan tidak dapat mencapai prestasi yang optimum, penyanyi tidak dapat mengawal suara dengan baik dan lancar. Lebih teruk lagi, ia boleh menyebabkan serangan asma, suatu reaksi alergik terhadap susu. Maka dengan alasan apa lagi yang boleh mengatakan minum susu tidak menyebabkan mukus?
Sebagai pilihan lain untuk menggantikan teh tarik dan susu pekat, sebaiknya minum air suam sahaja. Jikalau anda tidak dapat menahan nafsu, anda boleh mendapatkan bekalan susu segar, tetapi susu segar yang organik biasanya sukar diperolehi di kawasan-2 bandar. Susu yang diperah dari lembu yang diternak di ladang ternakan secara besar-besaran (lembu tenusu) semuanya disuntik dengan hormon bovin yang dihasilkan dari kejuruteraan genetik, yang merangsang ternakan untuk menghasilkan lebih banyak susu dari kadar biasa.
Pilih Minuman Tanpa SusuAda yang bertanya kepada saya, bolehkah kita gantikan susu dengan serbuk krim bukan tenusu! Bagi saya serbuk krim tidak kurang memberi masalah kepada kita. Ia dihasilkan dari lemak sayuran atau minyak kelapa sawit yang mengandungi kolesterol tidak baik. Sebaiknya elakkan minum minuman bersusu atau berkrim kerana ia mengandungi lemak - lemak yang kita sudah perolehi dari makanan seharian sudah berlebihan dan tidak sepatutnya ditambah lagi.
Teh OrganikSeperti yang pernah saya sebutkan dalam post saya dahulu, teh yang saya sarankan ialah Teh Sabah atau Teh Herba HPA kerana ia ditanam di ladang yang tidak menggunakan racun serangga dan tanpa pewarna. Anda akan lihat warnanya yang kurang pekat kerana ia tidak ditambah bahan pewarna, tetapi rasa tehnya tetap ada. Tidak dinafikan terdapat jenama teh popular yang menggunakan bahan pewarna.
Kini, saya sudah boleh mengamalkan memesan minuman di kedai tanpa gula - kerana saya akan gunakan gula organik yang saya bawa sendiri dari rumah dipaketkkan ke dalam bungkusan kecil mengikut sukatan tertentu. Kemudian saya bancuh sendiri dan kacau - biasanya orang berdekatan akan memerhatikan gelagat saya dengan wajah penuh persoalan!

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09