Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

APA KURANG NYA KAMU??????  

Thursday, January 7, 2010


Disabled or differently able.

Gambar hitam putih ini pula menunjukkan apa yang mampu dilakukan oleh seorang lelaki yang kudung kakinya ini. Beliau bermain bola sepak dengan bantuan cructhes (tongkat, seperti dalam gambar). Lihatlah kesungguhan raut wajahnya, dan betapa luasnya bukaan batang crutches beliau dalam usaha untuk mengimbangkan diri dan menyepak bola. Jika dibandingkan dengan kita yang masih punya kedua-dua kaki pun tidak mampu atau tidak mahu bermain bola sepak andaikata tidak punya kebolehan bermainnya. Apatah lagi jika kita kehilangan sebelah kaki. Maka sebenarnya orang yang 'kurang upaya' bukannya 'kurang keupayaannya' tetapi sebenarnya 'berbeza keupayaannya'.


They are differently able, they are not disabled.


Jika mereka yang kurang sempurna anggota ini lebih 'mampu' daripada kita, kita sebenarnya lagi 'mampu' daripada mereka. Jika mereka pun mampu berlari laju dengan sebelah kaki, secara logiknya kita mampu memecut lebih laju dengan adanya dua kaki.



"Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik diciptakan untuk manusia. Kerana kamu menyuruh yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah." Ali Imran 110.


Maka sesuai dengan seruan Allah ini, marilah kita sama-sama mengutilisasi keupayaan yang ada untuk jadi 'diri kita' yang terbaik. Bersainglah dan bertandinglah dengan diri kita sendiri yang sekarang, kerana kita sebenarnya lebih hebat daripada yang kita sangkakan.


"Good is not enough when better is possible"- Mr Burhan.

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09