Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

'PRODUK HALAL TANGGUNG JAWAB BERSAMA'  

Saturday, December 19, 2009





Produk HALAL Bekalan kurang di pasaran terbuka....

Memang benar dari segi mendapatkan bekalan, orang Islam kurang terbabit dalam bidang ini, tetapi mereka (pemilik restoran) kena cari yang mana boleh. Kita pun tak harapkan semua. Kalau dari 3,000 barang yang mereka perlu dalam operasi mereka, orang Islam pun tidak mampu nak sediakan semua, tetapi mereka kena ambil mana yang boleh dulu. Jadi peratusan perbelanjaan bulanan itu harus pergi kepada masyarakat Islam.

Dari segi harga pula, tidak boleh disuruh berlawan harga. Saya nak beritahu, ada satu sos yang dihasilkan syarikat bukan Islam (A) dijual lebih murah daripada yang dihasilkan oleh orang Islam (B), dua-dua ada tanda halal. Adakah tanda halal itu membantu perniagaan orang Islam? Tetapi sos A tidak dibuat di sini serta menggunakan pengawet, jika ini keadaannya (dengan harga yang ditawarkan lebih murah) lama kelamaan B akan tutup kedai. Bermakna apa yang dibuat oleh orang Islam kena diambil dulu. Kita juga akan adakan senarai pembekal Islam. Kita bukan hendak banyak pun, setakat 30 peratus saja.

Bagi pembekal Islam pula... ini juga satu kelemahan kita kerana tidak ada arah tuju... mereka pun, tak bolehlah... kita beli barang dari dia, tetapi dari segi organisasi perniagaan pula, mereka gunakan misalnya, khidmat peguam bukan Islam. Ini bermakna mereka juga ada tanggungjawab dan dapatkan keperluan mereka pula dari orang Islam.

Untuk keluarkan orang Islam dari kepompong kemiskinan, kita kena kerja bersama. Sama-sama kena faham, orang bukan Islam kena faham dan orang Islam sendiri kena lebih faham, kena ambil kefahaman untuk menolong. Konsep ini kita ambil dari negara asing juga. Contoh, masyarakat Korea di negara ini, bilangan mereka tak ramai, tetapi mereka sudah ada pasar raya sendiri, tetapi mana pasar raya orang Islam? Tak ada, kerana orang Islam tak kisah. Orang Jepun misalnya, kalau nak beli benda kecil pun mereka akan ke Sogo walaupun tinggal di Ampang.

Apa yang dibuat oleh PPIM bukan untuk mendahului agensi kerajaan seperti Jakim tetapi melengkapi agenda masyarakat untuk kebaikan umum. Sebagai contoh di restoran yang diusahakan bukan Islam, adakah orang Islam boleh masuk (untuk jadi pembekal)? Sebab itu pengguna Islam kena bijak. Dalam proses penganugerahan MFO kita mengumpul syarikat yang berminat. Mungkin tidak banyak buat permulaan, tetapi lama kelamaan ia akan jadi budaya.

Dari segi pemantauan, kita tak ada masalah kerana orang kita ramai. Ustaz kita ramai, pelajar-pelajar lulusan universiti Islam luar negara pun ramai. Kita ambil contoh ada syarikat yang mendapat keuntungan berlipat ganda kesan daripada memperoleh sijil halal dikeluarkan Jakim tetapi apa yang orang Islam dapat? Dalam soal pengangkutan, dia tak beri kepada syarikat orang Islam. Ini yang kita katakan sebagai kurang mesra.

Bermakna dia kena bagi sebahagian. Sebagai contoh mereka hanya ada panel syariah dalaman, tetapi tidak ada luaran. Walaupun ada panel syariah, tetapi kadang-kadang yang bergaji (dalaman), dia nak bercakap pun tak boleh.

kalau luaran ini kalau dia tak buat kerja, kalau apa-apa dialah tanggung. Kita bukan hendak beri tekanan kepada syarikat, tetapi pentingkan kepada kerjasama.

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09