Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

BOTAK & BEKAM  

Saturday, December 26, 2009




ANDA MEMPUNYAI MASALAH RAMBUT ?
PASTIKAN ANDA DAPAT RAWATAN YANG TEPAT DARI PARA PERAWAT HERBALIS HPA.

Keguguran rambut yang berlaku antara 50 hingga 100 helai sehari dikategorikan sebagai normal. Namun begitu, anda perlu mengambil perhatian serius apabila rambut gugur secara berlebihan dengan mendapatkan rawatan segera. Ini kerana proses kebotakan akan melalui beberapa fasa iaitu bermula daripada rambut mulai jarang sehinggalah kepada ketiadaan rambut langsung.


Ini kerana keguguran rambut yang tidak dirawat akan menjadi serius sehingga menyebabkan kepala menjadi botak selama-lamanya. Masalah paling biasa berlaku apabila akar rambut (papila) mula menyusut (atrofi) menyebabkan proses pertumbuhan rambut terbantut dan menjadi lemah yang akhirnya rambut akan gugur sendiri.

Botak (Alopecia) adalah keadaan seseorang yang tidak memiliki rambut lagi di kepalanya. Seringkali "botak" dibezakan dengan kata "gundul". Seseorang yang gundul, rambutnya biasanya dipangkas secara sengaja, sedangkan yang rambutnya botak tidak.






Secara semula jadi, manusia akan mengalami 20 hingga 25 kitaran penghasilan liang folikel rambut baru seumur hidup. Kulit kepala yang tidak bermasalah mempunyai 100,000 hingga 120,000 folikel pada setiap peringkat. Folikel sihat pula akan menghasilkan sekurang-kurangnya dua hingga lima helai rambut.

Masalah kebotakan boleh dibahagikan kepada beberapa jenis:


Androgenetic alopecia (botak disebabkan faktor keturunan)


Botak boleh berpunca melalui genetik. Masalah keguguran rambut boleh diwarisi sama ada daripada bapa, ibu atau kedua-duanya.


Alopecia areata (serangan sistem imun terhadap sel folikel dan menyebabkan botak bertompok-tompok)


Selain itu pertumbuhan dan keguguran rambut juga dipengaruhi tindak balas hormon di dalam badan. Hormon utama yang mempengaruhi proses ini ialah dihidroksitestosteron (DHT) iaitu hormon dalam kelas androgen yang mengganggu sistem endokrin.


Kulit kepala yang terdedah kepada pelbagai kotoran dan habuk akan menutup liang pada kulit kepala yang menyebabkan gangguan pengeluaran minyak semula jadi oleh kilang minyak pada setiap folikel rambut. Ini merencatkan penghantaran nutrien sekali gus menyebabkan rambut gugur.


Antara faktor lain yang membawa kepada masalah keguguran rambut seperti kecederaan kulit kepala, pengambilan ubat-ubatan, amalan makanan tidak seimbang, merokok, mengambil minuman keras, rauma, pencemaran bahan kimia yang terkandung dalam produk dandanan rambut, jangkitan virus atau bakteria, kehamilan dan alahan pada bahan kimia.


Telogen effluvium (faktor tekanan emosi dan fisiologi)


Kebanyakan individu yang terlalu kuat bekerja sehingga mengalami banyak tekanan kerja terutamanya jika tidak ditangani dengan baik menjadi permulaan kepada masalah kehilangan rambut.

Anagen effluvium [toxic alopecia] (berpunca daripada tindak balas bahan kimia yang menyebabkan peringkat pembesaran rambut terganggu)


Penjagaan dan kebersihan kulit kepala juga perlu diberi perhatian selepas seseorang mencecah usia akil baligh kerana kilang minyak yang terdapat pada setiap folikel rambut mula aktif. Oleh itu, golongan lelaki perlu membasuh rambut lebih kerap sekurang-kurangnya dua kali sehari.


Cara yang betul bagi mengelakkan rambut gugur ialah dengan membilas rambut dengan bersih setiap kali bersyampu dengan menggunakan syampu yang sesuai dengan kulit kepala. Elakkan menggaru kulit kepala dan digalakkan mengurut lembut kulit kepala bagi melancarkan perjalanan darah.


Minyak Tea Tree & Tonik Pandan


Pilih gaya rambut yang mudah dijaga dan cepat kering. Kendalikan rambut dengan lembut dan gunakan sikat yang sesuai untuk menguruskan rambut. Elakkan menggunakan terlalu banyak produk dandanan rambut dan penting untuk anda melindungi kepala dari sinaran ultra lembayung.


Traction alopecia (akibat sentiasa mendandan rambut dalam satu cara dan kekerapan menarik rambut)

Rawatan Bekam


Untuk mengelakkan botak, pengamalan pemakanan seimbang adalah sangat digalakkan. Hampir 90% komponen penting rambut adalah protein khususnya asid amino. Garam galian yang minima untuk
keperluan harian adalah seperti:

  • zat besi,


  • zink,


  • kalsium,


  • magnesium dan


  • kromium.



Rambut juga memerlukan vitamin A, B kompleks, C dan D untuk kekal sihat.




AddThis Social Bookmark Button

Email this post


0 ulasan: to “ BOTAK & BEKAM

 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09