Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

ISU MAKANAN HALAL...  

Sunday, November 15, 2009




Soal halal haram makanan untuk orang Islam menjadi isu yang semakin diperkatakan. Atas kesedaran itu Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) membangunkan konsep Muslim Friendly Organization Award (MFO) bagi menjamin tahap halal dan peningkatan ekonomi masyarakat Islam. Penolong Pengarang Berita, Berita Minggu, AZRAN JAFFAR menemui Setiausaha Kerja PPIM, Datuk Nadzim Johan untuk menerangkan lebih lanjut perkara ini.

Mudah diperguna MFO dibangunkan bagi menjadikan organisasi perniagaan mempunyai formula baik kepada orang Islam tidak kira sama ada mereka pengguna/pelanggan atau pembekal. Juga organisasi yang terbuka serta peka kepada masyarakat Islam. Fokus kita adalah organisasi bukan Islam seperti pengusaha restoran, yang mendapat sijil halal, tetapi kebanyakan pelanggannya terdiri daripada orang Islam. Selain itu, kita juga hendak memberikan keuntungan ekonomi kepada masyarakat Islam.

Contohnya kalau kita makan di hotel. Kebanyakan hotel diiktiraf sebagai halal, walaupun sebenarnya tidak sepenuhnya halal kerana ia turut menyediakan arak dan apa yang dikira, selain arak semua yang ada di situ halal. Orang Islam turut mengadakan majlis di hotel seperti perkahwinan dan majlis makan malam persatuan atau syarikat.

Bagaimanapun, daripada berbelas ribu ringgit yang dibelanjakan oleh orang Islam untuk majlis di hotel berkenaan, apakah keuntungan yang diberikan kepada orang Islam lain. Dari segi makanan memang tak ada masalah kerana ia halal. Tetapi, adakah bekalan bahan makanan untuk majlis itu diambil oleh pemilik hotel berkenaan dari orang Islam? Keadaan sebegini menyebabkan orang Islam terus berada dalam perangkap ekonomi. Kerana mereka tidak ambil (bekalan) dari orang Islam jadi tidak ada manfaat kepada orang Islam selain makan.

Dalam soal formula baik kepada orang Islam apa yang ditekankan MFO adalah organisasi yang terbuka serta sensitif kepada orang Islam. Sebagai contoh, situasi dalam sebuah pasar raya besar. Pada masa dulu ia ada bahagian yang menjual makanan berasaskan babi di premisnya. Disebabkan ada nasihat serta perbincangan dengan pihak kita, dia buat satu kawasan khas di luar pasarayanya, macam satu kedai asing.

Ada hotel tiada surau

Organisasi ini ada nilai MFO yang mana ada simpati, dia sensitif dan membuat mengikut apa yang kita perlu – tidak lagi menempatkan pekerja Islam di sana, juga di bahagian yang menjual arak. Dalam hal ini, apa yang kita boleh katakan, orang Islam akan memberikan mereka perniagaan, tetapi dengan syarat mereka juga menghormati keperluan kita, seperti menyediakan surau. Kalau kita lihat, sesetengah hotel, surau pun tak ada tetapi ia menyediakan bufet buka puasa pada Ramadan dan yang penuh adalah orang Islam. Tidak munasabah tempat yang dikunjungi orang Islam tidak disediakan kemudahan seperti itu.

Macam sesetengah restoran, pembekal Islam nak masuk dalam perniagaan mereka pun susah. Itu sebabnya peniaga Islam tidak maju. Kita mahukan organisasi yang prihatin. Bagi pelanggan Islam, jika tidak ada satu konsep seperti MFO ini, yang membolehkan mereka datang makan, mungkin nasib pembekal Islam tidak terbela malahan nasib mereka juga. Sebagai contoh, ada sejenis mi yang dibuat oleh orang Islam yang kualitinya bagus tetapi tidak tahan lama kerana tidak dicampur dengan bahan pengawet.

Bagaimanapun ada mi yang dihasilkan pengusaha lain yang tahan lama kerana dicampur pengawet. Disebabkan itu dia boleh buat banyak dan kosnya kurang. Mi yang tidak ada bahan pengawet kosnya mahal. Bagi pengusaha restoran, dia nak cari mi yang tahan, tetapi sebagai pengguna kita tak mahukan yang begini. Kita mahukan yang sedap tetapi tidak ada bahan pengawet, dan halal.

Panel Syariah

Kita harapkan dengan adanya MFO orang Islam akan dapat membabitkan diri dalam sesebuah organisasi. Sebagai contoh, ada sebuah buku panduan mengenai tempat makanan halal tetapi 95 peratus dimiliki oleh bukan Islam. Satu contoh lain, Pak Arab yang datang ke sini, bila tiba waktu makan dan tengok ada banyak restoran, contohnya yang jual nasi ayam, tetapi disediakan oleh bukan Islam. Masalahnya, bukan sebab Islam tak Islam, tetapi sebagai pengguna kita tak mahu tertipu. Apabila pergi, tengok halal dan kita makan. Kalau halal, halallah, tetapi berapa banyak restoran yang dahulunya halal, lepas tu dah tak halal.

Jadi dengan MFO ini kita harapkan organisai ini wujudkan panel syariah atau Lembaga Pengarahnya ada seorang dua orang Islam yang boleh memerhatikan perkara halal haram, seperti polisi pembelian. Syarikat besar mungkin dia lebih prihatin kerana tidak mahu perniagaan mereka terjejas. Dalam satu kajian yang dibuat oleh Jakim terhadap 58 buah kedai, hanya tiga kedai yang mendapat bekalan di tempat yang disahkan halal. Tidakkah pengguna berasa ditipu? Ada restoran yang mempunyai banyak produk makanan tetapi tidak satu pun bekalannya datang dari orang Islam, tetapi pelanggannya adalah orang Islam.

Di PPIM kita hendak perkara ini ditekankan dan dijadikan realiti supaya ada pembabitan orang Islam dalam pelbagai aspek. Bukan setakat makanan itu saja halal, juga harus memberi keuntungan kewangan dan ekonomi kepada orang Islam. Dengan adanya MFO ini, orang Islam yang datang ke sesebuah restoran itu misalnya akan puas hati kerana faham premis itu sensitif terhadap keperluan orang Islam, yang faham, tidak menipu dan ambil senang kerana kita ada pasukan audit yang akan memantau. Apa yang kita hendakkan ialah pembabitan orang Islam di mana yang mungkin dalam sesebuah organisasi itu. Sebagai contoh, di sesebuah restoran pemantaunya mungkin bilal atau siak yang ada di kawasan itu. Dia akan datang memantau mengikut kesesuaiannya dan berdasarkan garis panduan yang kita beri. Sebagai contoh, ada sejenis sos, dengan tulisan jawi pada botolnya, dengan warna hijaunya, ada logo halal lagi, orang mungkin sangka ia memang halal, tetapi ia bukan buatan di sini, cuma dipek di sini. Jadi penipuan itu ada di mana-mana. Sedangkan orang yang berjaga kena tipu apa lagi orang yang tak tahu, yang tak faham. Perkara ini yang kita harus peka.

Juga, dalam perniagaan apa yang orang Islam boleh berjaya? Kita ambil contoh gerai tomyam. Ada 14,000 peniaga di Kuala Lumpur, tetapi yang kaya siapa? Pembekal sos, pembekal mee, dan perniagaan yang kita lakukan adalah untuk menghidupkan mereka. Kita akan berbalik kepada konsep Kapitalis dan inilah sistem yang berlaku.
Mingguan Malaysia,

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


0 ulasan: to “ ISU MAKANAN HALAL...

 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09