Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

MUDARAT UBATAN MODEN..!!!!!!  

Thursday, October 22, 2009




Ubat-ubat dadah hari ini tidak dapat lari dari kesan sampingan. Oleh itu, apabila anda bertemu dengan doktor di hospital atau klinik-klinik swasta, jangan lupa untuk mendapatkan maklumat secukupnya tentang ubat-ubat yang diberi oleh doktor. Tanya doktor tentang risiko yang berkaitan. Berikut antara soalan-soalan yang mesti anda tanya sebelum mengambil apa-apa ubat dari doktor:
1. kenapa anda diberi ubat tersebut?
2. bagaimana ubat tersebut bekerja untuk melawan penyakit anda?
3. adakah ubat itu mempuyai apa-apa kesan sampingan?
4. adakah ubat itu mempunyai komplikasi dengan ubatan lain, makanan atau suplemen yang anda ambil?
5. adakah mana-mana sumber semulajadi sebagai alternatif kepada ubat dadah tersebut?

Bagaimanapun, bukan semua soalan di atas boleh dijawab oleh semua doktor. Soalan nombor 4 misalnya mungkin sukar dijawab oleh doktor kerana terlalu banyak jenis makanan dan suplemen yang tidak terfikir olehnya. Soalan nombor 5 juga mungkin tidak dapat dijawab kerana sebahagian doktor tidak mensarankan kaedah perawatan lain seperti penggunaan herba dan homeopati dan sebahagiannya tidak mempunyai pengetahuan langsung tentang perubatan alternatif.

Malah bukan semua doktor dapat mendiagnos penyakit anda secara pasti walaupun setelah membuat pemeriksaan x-ray atau ujian imbasan. Di negara barat, sudah begitu banyak kes didapati ujian imbasan memberi maklumat yang salah tentang penyakit terutama seperti penyakit kanser. Ada pesakit yang diberi pembedahan sebagai pesakit kanser sebaliknya sel tumor tidak ditemui semasa menjalani pembedahan.

Ada beberapa laman web yang boleh memberikan maklumat tentang kesan-kesan sampingan dari jenis ubat-ubatan moden seperti di www.rxlist.com. Anda taip saja apa jenis ubat, anda akan dapatkan maklumat komposisi kimia dan dadah yang digunakan serta kesan sampingan dan komplikasi dengan ubat-ubat lain jika diambil bersama. Sesetengah ubat disertakan juga dengan amaran-amaran yang berkaitan.

Sebagai nasihat, pastikan anda memperolehi semua maklumat tentang ubat yang diberikan sebelum mengambilnya. Tersilap langkah, anda mungkin akan bergantung kepadanya seumur hidup anda. Oleh itu, sebelum membuat apa-apa keputusan, fikirkan jalan alternatif yang lebih selamat tanpa dadah. Dadah bukan sahaja narkotik seperti morfin, kokain, heroin atau marijuana yang diharamkan, tetapi ubat-ubat moden juga adalah dadah - cuma ia tidak diharamkan kerana untuk tujuan perubatan.Cari jalan keluar elak kan diri dari bergantung pada ubatan moden ini....terlalu banyak risiko nya dari manafaat...Mari bersama realitikan sistem Alamiah,Ilahiah dan Ilmiah konsep kesihatan HPA.....Wallahi...

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09