Keterangan Lanjut Sila Hubungi: Tel 013-4117745 ONLINE BORANG PESANAN PATI MINYAK ZAITUN

HIMPUNAN KHUTBAH HALAL TUBE

MALULAH AKAN TEGURAN ALLAH.  

Saturday, October 31, 2009




Hatim Al-Isham pernah ditanya tentang solatnya.

Ia pun menjawab,
“Jika waktu solat telah tiba, aku berwudhuk dengan sempurna, dan menghampiri tempat di mana aku akan mengerjakan solat. Aku pun lantas duduk di sana sampai seluruh tubuhku terttumpu. Kemudian aku pun memulai solat dengan menjadikan Kaabah seolah berada di hadapanku, jambatan Ash-Shirath terletak di bawah kakiku, Syurga di samping kananku, dan neraka di sebelah kiriku, serta Malaikat Maut berada tepat di belakangku. Aku pun menganggap solat ini sebagai solat yang terakhir."

Hatim al-Isham yang kesebakan meneruskan katanya lagi:-
"Kemudian aku mulai mengerjakannya dalam nuansa antara raja'( harap) dan khauf (cemas). Aku bertakbir sepenuh mungkin, dan membaca lantunan ayat Al-Quran dengan tartil, kemudian aku rukuk dengan tawadhu dan bersujud dengan penuh khusyuk.
Selanjutnya aku duduk di atas kaki kiri dengan menjulurkan telapaknya dan menegakkan telapak kaki kanan di atas ibu jari. Aku pun mengakhiri solat tersebut dengan rasa ikhlas. Tetapi aku tidak tahu apakah solat itu dikabulkan atau tidak!”

Mari saudaraku! Bacalah setiap potong kalimat Hatim satu persatu, kemudian berusahalah selalu untuk mengerjakan solat seperti di atas mulai sekarang dan jangan biarkan kesempatan berlalu begitu saja. Perhatikan juga Ali bin Abi Thalib. Selepas wudhuk biasanya beliau gementar. Ketika ditanya sebabnya, beliau mengatakan,

“Sekarang aku sedang memikul amanah yang pernah diberikan kepada langit dan bumi serta gunung, tapi mereka semua menolaknya. Namun aku kemudian maju dan bersedia menerimah amanah ini”.


Inilah seni mempersiapkan solat!


Selanjutnya perhatikan bagaimana Al-Hasan, putera Ali. Selepas berwudhuk biasanya beliau gementar, ketakutan, menghiba dan air mukanya berubah. Ketika ditanya sebabnya, beliau menjawab,

“Tahukah kalian, di hadapan Siapa aku berdiri?”


Sungguh, tidak salah jika seorang anak menyerupai ayahnya!


MALULAH AKAN TEGURAN ALLAH.


Sayyidina Abdullah bin Ma’sud berkata, “Tatkala turun ayat, “Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah” (Al-Hadid:16)

Waktu itu baru empat tahun kami masuk Islam. Namun Allah telah menegur kami dalam hal kekhusyukan solat. Kami pun kemudian keluar untuk saling menegur satu sama lain, dengan mengatakan, ‘Sudahkah kalian mendengar bahawa Allah telah berfirman,
Belumkah datang watunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah?’ Salah sorang lelaki pun kemudian terjatuh akibat menangis atas teguran Allah terhadap diri kami ini” Belum datang jugakah, wahai diri, waktunya bagi kita untuk meraih kekhusyukan dalam solat?!

Tidak pernahkah anda merasakan, meski hanya sekali, bahawa Allah telah menegur anda dengan ayat di atas?!
Saudaraku tercinta, malulah atas teguran Allah ini!

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design Sobhi Hassan@ Copyright sobhishpa09